mandag 17. oktober 2016

Sjal




I dag har det blitt et spontan prosjekt da jeg ikke klarte og bestemme meg for hva jeg skulle gjøre. så da tenkte jeg et lite sjal/skjerf hadde ikke gjort noe, 

Som sagt - som gjort 



Arb hekles frem og tilbake fra midt bak og nedover. Det hekles etter diag A.1, dvs det hekles slik:
Hekle 6 lm på nål 5 med Brushed Alpaca Silk og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
1.RAD: Hekle 4 lm, 3 st + 3 lm + 4 st om lm-ringen. Snu arb.
2.RAD: 5 lm, 4 dbl-st om mellomrom mellom 1. og 2.st, 4 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om første lm-bue (= midten av sjalet), 4 lm, 4 dbl-st om om lm etter siste st. Snu arb.
3.RAD: 5 lm, 4 dbl-st om mellomrom mellom 1. og 2.st, 4 lm, 1 st om første lm-bue, 4 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om neste lm-bue (= midten), 4 lm, 1 st om neste lm-bue, 4 lm, 4 dbl-st om lm etter siste st. Snu arb.
4.RAD: 5 lm, 4 dbl-st om mellomrom mellom 1. og 2.st, 4 lm, 1 st om første lm-bue, om samme lm-bue økes det ved å hekle 4 lm og 1 st, hekle 4 lm, om neste lm-bue hekles det 1 st og 4 lm, om neste lm-bue hekles 3 st + 3 lm + 3 st (= midten), om neste lm-bue hekles det 4 lm og 1 st, om neste lm-bue hekles det , 4 lm, 1 st, om samme lm-bue økes det ved å hekle 4 lm og 1 st, hekle 4 lm og 4 dbl-st om lm etter siste st. Snu arb. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Gjenta 3. og 4.rad (gjenta 4.rad uten økning og med økning annenhver gang), men for hver rad vil det bli 1 st og 4 lm mer på hver side av midten i ytterkant av sjalet, men for hver rad hvor 4.rad gjentas med økning blir det 2 st og 4 lm mer i hver side i ytterkant av sjalet. Når arb måler ca 70 cm målt midt på hekles det 3 rader til der 1 st om lm-bue erstattes med 3 st om hver lm-bue. Klipp og fest tråden.

VIDEO forklaring på hullemlnstret. 




Jeg har ikke heklet det i full str, da det oprinnelig skulle være 75gram garn og jeg brukte i under kant av 50gram. Men det ble passe stort til meg og jeg ble fornøyd. 

Orginal opskift finner du her : SJAL