torsdag 13. oktober 2016

Marius kofte


Som mange skjønner er jeg veldig glad i Marius mønstret :) Mange andre mønster oxo, men Marius ligger hjerte mitt nærmest.
Og siste prosjekt med dette mønstret ble faktisk en kofte til meg selv. Den er blir vel brukt de siste dagene da jeg har vært syk og fryser som et aspeløv,
Men er heldigvis på bedringens vei. Har fått strikke lysten tilbake så blir et nytt prosjekt i dag :)

Men her kommer info om Kofta .


Garn valg : Lima

Farger :
Hvit 500 gram
Lys brun 150 gram

Pinner som ble brukt  Rundpinne og strømpepinner eller rundpinne liten  3 og 3,5

Har lagt opp 219 m på nr 3 og strikket vrang bord 1r 1vr frem ogg tilbake . etter to cm strikke jeg knapphull på venstre side over 3 m. Når det målte 6 cm satte jeg de 10 første og siste maskene på en hjelpe pinne eller tykk tråd. disse strikkes til slutt Skiftet til pinne 3,5 og la opp 5 nye masker på slutten av pinnen, disse 5 m er oppklippings m og ikke medberegnet i ant masker og mønster. Strikker nå glatt strikk rundt oppover. Sett et merke i hver side med 103 m på bakdelen 48m på hvert forstykke .

Strikker så til arbeidet måler 42 cm , det strikkes nå mønster frem til det gjenstår 18 omg. 
Fell til hals ved å felle de 5 oppklipps maskene , strikk mønstret videre frem og tilbake og fell videretil hals i begynnelsen av hver pinne 5 m 1 gang og deretter 2 hver pinne 4,3,2,2,1,1,1m 
Strikk til mønstret er ferdig. Sett maskene på en hjelpe pinne. 

 Ermene :
La opp 48 m på rundpinne  nr 3 , Strikket 6 cm vrangbord 1r 1vr.
Skift til pinne 3,5 og strikk glattstrikk samtidig som du øker på første omg gjevnt fordelt til 62 m,
Strikker altid siste maske på omg vr  og det økse fortsatt 1 m på side av den vr m ca 2 hver cm til du kommer opp i 92 masker alt i alt Når ermet måler 35 cm eller ca 14 cm før ferdig lengde strikkes mønstret.  når mønstret er ferdig vrente jeg ermen og strikket to rundre rett. slik at det ble en søm før å sy den fast til bolen. fell så av.

Nå er begge ermene ferdig og klare til montering. 
Nå er jeg kommet til det pungte i jobben der stolpene skal strikkes.  Setter maskene fra hjelpe pinnen over på pinne nr 3 og strikker meg oppover til hals fellingen. og setter de over på hjelpepinne igjen , strikker så andre stolpen på samme måte men her  med knappe hull.

Til slutt er det halskanten som skal til pers :) 
Strikket opp maskene rundt ink stolpe maskene på pinne 3 strikke vrang bord 1r 1vr frem og tilbake 2,5 cm  så en rundt rett fra vrang siden for så 2,5 nye cm vrngbord 1r 1vr 
Den ene runden rett er brett kant. 
Fell så av og sy pent fast kanten rundt halsen. 
Kofta er nå klar . 



 Har brukt tre knappe med litt sjattering i , ble veldig fornøyd med resultatet. 
Og er vel brukt alt og kommer til og bli det utover vinteren, 






Ha en fortatt fin fin torsdag