mandag 3. februar 2014

Heklet duk

Da man roter igjennom garn kommoden finner man det utroligste :) litt garn du trodde du ikke hadde . 
Og dermed ble det til at jeg satte meg ned og heklet meg en liten duk, meningen var og ha den på kjøkken bordet men den ble litt liten for bordet der. Så den ender nok opp på det lille bordet eller i seksjonen :) 




 




Hekle 4 lm på nål 3,5 med 1 tråd Cotton Viscose og 1 tråd Glitter (= 2 tråder) og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.


1.OMG:  Hekle 12 st om ringen.


2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.


3.OMG: * 2 st i første st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st.


4.OMG: * 2 st i første st, 1 st i hver av de 2 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 st.



(Foto lyset gir feil farge )


5.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), hopp over 1 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, deretter hekles det mønster etter diag A.1 slik: * 1 lm, hopp over 1 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 1 st **, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

6.OMG: Hekle etter diag A.1 slik * hekle 7 st om neste lm-bue, hekle 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første st på beg av omg = 12 st-grupper.

 
7.OMG: Hekle 1 kjm i hver av de 2 neste st, 1 lm, 1 fm i 4.st i st-gruppen, * 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger, avslutt med 7 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 12 lm-buer og totalt 96 m på omg.

8.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 48 st og 1 lm mellom hver st (= totalt 96 m på omg).

 
9.OMG:  Hekle * 2 st i første m, 1 st i hver av de 7 neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 108 st.


10.OMG: * 2 st i første m, 1 st i hver av de 8 neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 120 st.


11.-13.OMG: Fortsett økningen som på 9. og 10.omg (dvs at for hver omg hekles det 1 st mer mellom hver gang det hekles 2 st i samme m = 12 m økt pr omg). Etter 13.omg er det 156 st på omg.



(Foto lyset gir feil farge )


14.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), hopp over 2 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 2 st, 1 st i neste st, deretter hekles det slik: * 1 lm, hopp over 2 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 2 st **, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg. 

15.OMG: * hekle 7 st om neste lm-bue, hekle 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første st på beg av omg = 26 st-grupper. 

Avslutt og fest tråden , du har nå en liten duk eller brikke . Fritt valg. :)