torsdag 15. august 2013

Strikk Skappel genser i Alpacagarn

STR. S/M 
1100g garn (22 nøster) 

L/XL 
1250g garn (25nøster) 



Bakstykke:
Legg opp med dobbelt garn 70(78) masker på rundpinne nr 8. Strikk vrangbord 2 rette og 2 vrange i 5 cm. Strikk frem og tilbake rett (rillestrikk) til genseren måler 72(78) cm. Når du skal måle hel lengde er det viktig at du legger arbeidet ned og drar forsiktig ut, hvis du måler arbeidet hengende, er det lett at det drar seg og arbeidet blir for kort når du tar det på. La arbeidet hvile til du er ferdig med forstykket.  

Forstykke:
Legg opp med dobbelt garn og strikk som bakstykket, hvis du ønsker hjertedekoren foran, så begynn etter ca 26 riller. Strikk 34(38) rette og to rette i fargen du ønsker på hjertet, så strikkes 34 rette i genser fargen. Snu og strikk 34 rette og 2 vrange i hjertefargen og avslutt pinnen med 34 rette. Se diagram (neste side) for videre mønsterstrikk. Hjertet strikkes i glattstrikk, dvs rett på retten og vrangt på vrangen. Strikk til genseren måler 61(64) cm og sett de midterste 18m på en hviletråd til halsåpning. Strikk hver side for seg, fell til hals 2m 2 ganger, og 1m 2 ganger. Du har da igjen 20(24) masker. Strikk til hel lengde og strikk sammen forstk og bakstk på skulderen (se forklaring nedenfor). Gjenta på andre siden av halsåpningen.  


Strikke sammen på skulder:
Dette er en fin og praktisk måte å feste forstk og bakstk sammen på. Du har 20(24) masker fra skuldrene på forstk. Ta det samme antall masker fra bakstk og ta de på en pinne i ca samme str som det du har strikket hele genseren i. Legg forstk og bakstk mot hverandre, rette mot rette og strikk sammen, en maske fra forstykket og en maske fra bakstykket. Strikk sammen alle maskene på den ene skulderen og snu arbeidet og fell av maskene. Gjenta på den andre skulderen. De resterende midterste 30(38) på bakstk maskene, settes på en hviletråd til du skal strikke halsen.  

Ermer:
Legg opp med dobbelt garn 26 masker på liten rundpinne og strikk frem og tilbake vrangbord, 2 rette og 2 vrange, i 5 cm. Skift til rillestrikk og strikk til ermet måler ca 49 cm, eller så lang/kort du trenger den. Øk samtidig 1 maske i begynnelsen og slutten av omg på hver 5 rille for s/m og hver 4 rille for l/xl. Fell av ved ønsket lengde. Strikk et erme til.  

Hals:
Ta de maskene på hviletråden over på rundpinne nr 7 og strikk opp med dobbelt garn masker langs halskanten til du har ca 64(68) m til halsen. Strikk vrangbordstrikk rundt med 2 rette og 2 vrange i ca 20 cm hvis du ønsker høy hals. Ønsker du vanlig halsfelling, avslutter du og feller av ved ca 4 cm. Pass på å felle av en løs kant, da fellingen må være tøyelig da du skal ha genseren over hodet ☺  

Montering:
Legg ermet rette mot rette og sy sammen langs underarmen. Gjenta med den andre armen. Sy sidesømmene på genseren, men la det være åpning til ermene. Vreng genseren og sett i ett erme. Ermet skal ikke vrenges. Sy en pen søm og fest godt. Gjenta med det andre ermet. Vreng genseren tilbake og fest alle løse tråder.  





Nå har du strikket deg verdens beste kosegenser!