lørdag 20. juli 2013

Heklet topp

Ja da var toppen endelig ferdig. så nå må den vises frem :) 

Utrolig artig og fin topp. 
Har heklet denne nå i turkis. Ble kjempe fornøyd med resultatet. 


Jeg har heklet min i medium og med Rema sitt bomulls garn Mor Aase. 
Ble bra resultat. 
Dette garnet har jeg brukt til mye, og er kjempe fornøyd med utfalle på alt jeg har laget med bomullsgarnet.

Her ser dere bilde av det ferdige resultatet på. 


ønsker du å hekle en slik finner du oppskriften under her :)


Oppskriften på toppen :) 

FORSTK: 
Hekle 86-96-106-115-125-134 løse lm på nål 3,5 med Cotton Viscose. 
1.RAD: 1 fm i 2.lm fra nåla, 1 fm i hver av de neste 6-4-2-5-3-6 lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de neste 5 lm *, gjenta fra *-* langs hele lm-raden = 72-80-88-96-104-112 fm.
2.RAD: Snu arb med 8 lm, hopp over de 3 første fm, 1 fm i neste fm (= 4.fm), 3 lm, 1 fm i samme fm, * 7 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, 1 fm i samme fm *, gjenta fra *-* = 18-20-22-24-26-28 store lm-buer. 
3.RAD: Snu arb med 8 lm, 1 fm om første store lm-bue, 3 lm, 1 fm i samme lm-bue, * 7 lm, 1 fm i neste store lm-bue, 3 lm, 1 fm i samme lm-bue *, gjenta fra *-*. Gjenta 3.rad oppover. 
Når arb måler ca 40-42-43-45-46-48 cm, starter halsfellingen. Hekle neste rad slik: Hekle som før over de 7-7-8-9-10-11 første store lm-buene, snu arb. Hekle tilbake, snu arb, hekle som før over de 6-6-7-8-9-10 første store lm-buene, snu arb. Videre hekles det frem og tilbake over disse 6-6-7-8-9-10 lm-buene til arb måler ca 50-52-54-56-58-60 cm, klipp tråden. 
Gjenta på samme måte i den andre siden (de midterste 6-8-8-8-8-8 lm-buer = hals).

BAKSTK: 
Hekle som forstk, men fell ikke til hals, hekle bare rett opp til det er heklet like mange lm-buer i høyden som på forstk. Klipp tråden.

MONTERING: 
Hekle skuldersømmene sammen slik: 
1 fm om første store lm-bue på forstk, 2 lm, 1 fm om første store lm-bue på bakstk, * 2 lm, 1 fm om neste store lm-bue på forstk, 2 lm, 1 fm om neste store lm-bue på bakstk *, gjenta fra *-* langs hele skulderen. 
Hekle sidesømmene sammen på samme måte opp til ermhullet (ermhullet = 18-19-20-21-22-23 cm).

HALSKANT: 
Hekle 1 omg med fm rundt halsen, det skal være ca 1 fm i hver av de små lm-buene og 5 fm i hver av de store, tilpass slik at fm verken strammer eller vider ut halsen (avpass slik at det blir et antall fm som er delelig med 4).
Videre hekles neste omg slik: 1 fm i hver av de 4 første fm, * 1 picot (= 3 lm, 1 fm i første lm), 1 fm i hver av de 4 neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 picot og 1 kjm i første fm.

ERMKANT: 
Hekle 2 omg rundt ermhullene på samme måte som rundt halsen.

NEDERKANT: 
Hekle 1 omg med picoter rundt oppleggskanten nederst, på samme måte som siste omg rundt halsen og ermhullene.

(lånt fra drops design)


Her er den akkurat ferdig. var ferdig kl 02.00 i natt. Utrolig hva man gjør når man ikke får sove :) 



For mer inspirasjon eller orginal oppskrift gå til :DROPS